Pengenalan
Ethno (etno) adalah akar kata dari Greek bermaksud “kumpulan”; ia disebut ethnic (etnik) sebagai katanama yang merujuk kepada kaum atau ras. Apabila dicantumkan menjadi etnologi ia bermaksud pengajian etnik.
Di dalam disiplin ilmu antropologi (pengajian kemanusiaan), salah satu pendekatan penyelidikan yang sering digunakan ialah “etnografi” yang membawa maksud kajian yang dijalankan dengan cara mencatat maklumat di dalam satu komuniti; maklumat mengenai perbuatan, tingkah laku, budaya, aktiviti harian dan rasional disebalik semua yang dilihat berlaku dalam komuniti itu. Pengkaji akan tinggal bersama di dalam komuniti dan membuat catatan (atau tulisan dari akar kata grafi).
Apabila disebut “ethnological” ia adalah katasifat yang perlu digabungkan dengan kata nama. ia membawa makna “logik” atau rasional dalam kumpulan atau etnik. Apabila digabungkan dengan katanama, misalnya ethnological science, ethnological mathematic, ethnological wisdom, ethnological ideas, ia membawa makna sesuatu bidang atau perkara itu bersandarkan kepada kumpulan itu atau komuniti lokal.
Maka apabila disebut ethnological science, dan dipendekkan menjadi “ethno” ia perlu disambung dengan sengkang kerana ia tidak berdiri sendiri. Science adalah perkataan yang berasal dari Latin yang bermakna “ilmu”.
Apbila kita menggunakan perkataan ethnological science, dipendekkan menjadi ethno-science, bermaksud ilmu etno, ilmu dalam komuniti lokal, atau local knowledge atau local wisdom atau indigenous knowledge atau dalam bahasa hari ini disebut “ilmu kearifan tempatan”.
Seterusnya kita cuba mengaitkan etno-sains dan perubatan. Secara semantik, sains perubatan yang berasaskan etno itu disebut etno-sains perubatan, kerana bukan perubatan itu yang etno, tetapi ilmu itu yang etno. Misalnya sains perubatan dikaitkan dengan “sains” yang ada kaitan dengan ujian makmal dan ujian klinikal, tetapi etno-sains tidak menjalakan ujian makmal dan ujian klinikal.
Walaupun perkataan “perubatan” itu sama, tetapi epistemologi sains perubatan dan etno-sains perubatan itu tidak sama konsepnya. Konsep sains perubatan membawa konotasi merawat, mengubat, dan memberi khidmat memulihkan pesakit. Manakala konsep etno-sains perubatan ialah menjaga kesihatan, mencegah penyakit dan merawat penyakit. Apa rasional perbezaan ini?
Rasionalnya ialah semua komuniti etnik dalam dunia sudah pun mempunyai sistem perubatan masing-masing ribuan tahun sebelum diperkenalkan “sains perubatan” termasuk khidmat hospital dan klinik kepada masyarakat moden. Dahulu, setiap komuniti etnik memiliki korpus ilmu kebijaksanaan atau kearifan (knowledge and wisdom) tempatan misalnya bagaimana menjaga kesihatan, bagiamana mengamal diet makanan, bagaimana mencegah pelbagai penyakit, bagaimana merawat luka, bagaimana menyambut kelahiran anak, bagaimana merawat demam, dan pelbagai lagi. Setiap komuniti ada “doktor’ atau “tabib” sendiri yang dikenali sebagai bomoh, pawang, tok mudim, dan bidan. Ilmu etnik ini bersifat pemerhatian tentang alam, dipelajari dari alam persekitaran dan interaksi dengan haiwan dan alam. Pendekatan ‘trial-and-error” berlaku sebagaimana satu hipotesis diuji dari masa kesemasa sehingga hasil ujian menjadi satu ilmu yang berkumpul secara akumulatif. Konsep perubatan etnik ini bukan sahaja berfokus kepada merawat, tetapi menjaga kesihatan dan mencegah penyakit terlebih dahulu. Mencegah itu lebih baik dari merawat. Manakala konsep “sains perubatan” yang dijelmakan di hospital dan klinik ialah merawat atau mengubati penyakit.
Etno-sains dieja dengan bantuan sengkang (-) kerana sains itu bersandarkan korpus ilmu etnik. Ia tidak dieja dengan “etnosains” kerana ia tidak kekal etno semata-mata. Ia perlukan sains (ilmu) yang menjadi aset dan harta intelek kepada sesuatu komuniti. Dengan kemajuan ilmu dan teknologi, ilmu perubatan bersandarkan etnik ini boleh berubah dengan adanya penemuan baru dalam oleh anggota komuniti etnik bagi menangani penyakit sedia ada atau penyakit baru yang muncul. Maka dengan itu ia dieja etno-sains yang mana semantik bahasanya yang lebih sesuai dan lebih tepat.
Di negara India, terdapat korpus etno-sains perubatan mereka yang dikenali sebagai ayurveda (sember flora dan fauna), manakala di China korpus etno-sains perubatan mereka disebut sebagai sensei atau ginseng (sember flora dan fauna). Di Jerman, etno-sains perubatannya disebut sebagai homeopathy. Di negara ini atau rantau ini, perubatan Melayu atau perubatan tradisional Melayu, tetapi ungkapan ini tidak tepat kerana ia bukan bersifat etnik tetapi berbau rasis. Kita perlu memahami bahawa rantau ini memiliki penduduk dari pelbagi etnik tetapi diletakkan di bawah rumpun Melayu. Ciri-ciri etnik di rantau ini mempunyai warna kulit sawo matang, tingginya sekitar 160-170 cm, mempunyai banyak persamaan dalam bahasa, makanan, adab, adat dalam budaya serta agama. Ptomely menggelar rantau ini sebagai Golden Chersonese atau Semanjung Emas, manakala Afred Wallace menyebut rantau ini sebagai Malay Archipelago.
Rantau ini adalah kawasan maritim di mana terdapat pertemuan antara beberapa laut, yang menjadi laluan kapal. Laun Adaman, Selat Melaka, Laut China Selatan, Lautan Pasifik dan Lautan Hindi. Rantaiu ini pernah dikenali sejak awal abad ke 2 apabila kawasan utara Semenanjung di Sg Batu Lembah Bujang menjadi tumpuan sebagai pusat peleburan besi dan mutu besi terbaik dalam dunia. Di zaman itu, penduduk dari pelusuk dunia telah meredah Lautan Hindi dan Laut Adaman hingga berlabuh di Kuala Sg Merbok Kedah Tua. Di sebelah selatan pula apabila Melaka mula dikenali di abad ke 13, penduduk dunia mula berdagang ke Melaka dan belayar dari timur ke barat melalui Selat Melaka, di selatan Laut Adaman, untuk pergi ke negara China. Oleh kerana interaksi manusia dari pelbagi pelusuk dunia ini sudah pasti ilmu tentang kesihatan dan perubatan dikongsikan dan digabungkan menjadi korpus perubatan Alam Melayu. Ia tidak bermakna ilmu itu dari bangsa Melayu sahaja tetapi ia didominasi oleh penduduk induk di rantau ini iaitu bangsa Melayu (Malay nation, not Malay race). Maka lebih tepat kita gunakan ungkapan etno-sains perubatan Alam Melayu dan bukan etno-sains perubatan Melayu untuk mengesahkan keberadaannya (ontologi) setelah kita memahami konsep asasnya (epistemologi) perubatan etnik.
Pengubatan Islam adalah etno-sains
Amalan pengubatan Islam di Malaysia adalah termasuk dalam kategori etno-sains perubatan Alam Melayu.
Ini adalah kerana pertama: kaedah pengubatannya “diMelayukan” dengan penggunaan sumber alami (flora dan fauna) yang tidak ada di negara Timur Tengah (bukan dari sumber Tibb Nabawi) dan kedua: amalan ruqyah yang direka serta disusun dan diamalkan oleh para ulamak Melayu tempatan tidak sama dengan ruqyah dalam kitab Tibb Nabawi. Ruqyah ciptaan ulamak tempatan itu ialah kearifan tempatan atau ilmu etno perubatan orang Melayu. Etno-sains adalah dari perkataan etno- dari perkataan Greek bermaksud kumpulan tempatan, manakala perkataan sains dari Latin bermaksud iilmu. Jadi etno-sains ialah ilmu kearifan orang tempatan.
Apabila pengubatan Islam di Malaysia “diMelayukan”, apakah ia layak dipanggil “pengubatan Islam”?
Apakah pengubatan Melayu bukan pengubatan Islam? Jadi apa guna definisi Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang menyatakan orang Melayu ialah mereka yang berugama ISLAM, bertutur bahasa Melayu, dan mengamalkan adat resam hidup orang Melayu?
Perawat yang mendakwa ia amalkan pengubatan Islam terperangkap dengan dakwaan mereka kononnya mereka perawat islam sedangkan pendekatan mereka hanya “merawat” dan tidak holistik, tidak syumul.
Dalam perspektif Islam, kesihatan manusia meliputi penjagaan kesihatan, pencegahan penyakit dan perawatan penyakit. Jika pengubatan Islam hanya fokus kepada perawatan sakit dan penyakit, maka ia bukan patuh syraiah, ia tidak lengkap, ia tidak holistik. Malah ia menyempitkan bidang pengubatan Islam hanya kepada perawatan penyakit dan pesakit.
Dalam penjagaan kesihatan, ada hukum halal, haram makruh dan sunat apabila kita makan dan minum. Makanan yang haram akan bawa kepada penyakit fizikal dan jiwa.
Dalam adab makan minum Islam, ada panduan cara makan dan jumlah makanan yang boleh dimakan. Pelanggaran hukum dan adab makan minum ini dileakkan agar dapat mencegah penyakit dalam badan.
Selain dari hukum dan adab makan minum, terdapat amalan spiritual yang dikembarkan dengan amalan fizikal. Jika ia dtinggalkan maka ia boleh kepada penyakit kerana makan minumnya tidak diberkati Allah.
Oleh itu konsep “pengubatan Islam” yang didakwa oleh perawat Islam adalah lari dari konsep Islam yang syumul.
Dalam dakwaan perawat Islam bahawa amalan mereka kononnya “perubatan Islam” atau “pengubatan Islam” dengan bacaan ruqyah dari Tibb Nabawi juga tidak tepat. Ini adalah kerana ulamak tempatan telah menokok tambah amalan bacaan Quran, doa, dan zikir2 yang tidak diamalkan oleh perawat Islam dari negara umat Islam yang lain seperti di Timur Tengah dan Indo-Pakistan. Maka apa yang diamalkan oleh perawat Islam dalam rangka “pengubatan Islam” di Malaysia ini tidak universal, sebaliknya bersandarkan kepada kearifan tempatan yang diperkenalkan oleh ulamak tempatan. Ia “diMelayukan”.
Amalan menggunakan flora seperti bunga raya, kunyit hitam, halia, dan misai kucing tidak ada dalam amalan Tibb Nabawi. Amalan menggunakan fauna seperti lebah (bukan madu) dan lintah dalam “pengubatan Islam” tidak ada dalam kitab Tibb Nabawi. Amalan membaca solawat tafrijiah, membaca solawat ciptaan ulamak tempatan, membaca wirid dengan bilangan tertentu yang disarankan oleh ulamak tempatan, dan mentakwilkan ayat2 Quran pilihan lain dari yang ada dalam kitab Tibb Nabawi dalam merawat penyakit dan pesakit, dan ia tidak diamalkan oleh perawat Islam yang lain dari negara umat Islam yang lain. Maka kaedah ini semua lebih layak dikategorikan sebagai etno-sains perubatan Alam Melayu dari pengubatan Islam semata2.
Ini belum dibahaskan kaedah rawatan ke atas pesakit yang tekena gangguan makhluk halus termasuk santau, histeria, kerasukan, sihir, kemurungan, dan seumpamanya, dirawat cara kombinasi kearifan tempatan Melayu dan Islam, maka ia bukan “pengubatan Islam” semata2 tetapi lebih tepat dengan ilmu kearifan orang tempatan (etno-sains perubatan) yang melibatkan local knowledge, local wisidom, dan indigineous knowledge.
Apakah perbuatan menyeluk tangan dalam mulut buaya yang diikat dan dingangakan mulut buaya itu satu amalan dalam melatih perawat pengubatan dan perubatan Islam? Sudah tentu ia disandarkan kepada kearifan tempatan oleh ulamak tempatan kerana ia melibatkan melibatkan local knowledge, local wisidom, dan indigineous knowledge. Ia bukan khurafat, ia ada rasionalnya yang tersendiri. Yang jahil akan memusuhi perkara yang dia jahil mengenaimya. Kalau dia mahu belajar kearifan tidak mengapa. Kalau dia tak mahu, biarkanlah dia dalam kejahilannya.
bersambung…..
Leave a Reply